Veelgestelde vragen over mijnUMCG

Vragen over inschrijven
Wat kan ik met mijnUMCG?
Hoe kan ik mij aanmelden?
Ik heb geen afspraak in het UMCG, kan ik me wel aanmelden voor mijnUMCG?
Waarom kan ik niet inloggen met mijn DigiD?
Mijn aanmeldcode werkt niet. Wat moet ik doen?
Kunt u mij een nieuwe aanmeldcode toesturen?
Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?
Zijn er algemene voorwaarden voor het gebruik van mijnUMCG?
Met wie kan ik contact opnemen als ik meer vragen heb?
Mijn medisch dossier
Waarom zie ik niet alle afspraken in Beatrixoord (Centrum voor Revalidatie)?
Welke uitslagen kan ik zien en wanneer?
Worden mijn gegevens van voor 2 december 2017 nog aan mijnUMCG toegevoegd?
Hoe weet ik welke medicijnen veranderd zijn?
Wat moet ik doen als ik informatie zie in mijnUMCG die niet klopt?
Kan ik ook inzage krijgen in mijn volledig dossier als ik meer informatie wil dan in mijnUMCG zichtbaar is?
mijnUMCG voor anderen dan mijzelf
Kan ik het medisch dossier van iemand anders bekijken in mijnUMCG?
Kunnen mijn partner en ik samen één mijnUMCG-account hebben?
Kan ik de gegevens in mijnUMCG delen met zorgverleners?
Nadat ik me heb ingeschreven
Hoe moet ik inloggen?
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?
Het lukt niet om mijn gebruikersnaam op te vragen. Wat moet ik doen?
Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) of mijn wachtwoord wijzigen?
Hoe kan ik mijn e-mailadres veranderen?
Hoe kan ik mijn mobiele telefoonnummer veranderen?
Veiligheid en privacy
Hoe veilig is mijnUMCG?
Hoe gaat het UMCG met mijn gegevens om?
Ik ben automatisch uitgelogd. Hoe komt dat?
Wat heb ik nodig om mijnUMCG te gebruiken?

Wat kan ik met mijnUMCG?

Het UMCG werkt sinds december 2017 met een elektronisch patiëntendossier. Delen uit dat dossier kunt u in mijnUMCG bekijken, uw persoonlijke, online dossier. Uw medische gegevens staan op één plek overzichtelijk bij elkaar. Met deze informatie kunt u uw afspraak in het UMCG voorbereiden en de juiste vragen stellen aan uw behandelaar. U ziet bijvoorbeeld:

Alleen patiëntgegevens die vanaf 2 december 2017 zijn vastgelegd in uw dossier, ziet u in mijnUMCG. Gegevens van voor die tijd blijven voor zorgprofessionals van het UMCG beschikbaar, en blijven onderdeel van uw medisch dossier. Deze worden bewaard volgens de wettelijke bewaartermijn.

mijnUMCG wordt in de loop van de tijd verder gevuld zodra u een afspraak heeft of opgenomen wordt in het UMCG.

Naar boven

Hoe kan ik mij aanmelden?

Aanmelden kan bij één van de mijnUMCG aanmeldbalies in het UMCG of Beatrixoord. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. U krijgt een aanmeldbrief met daarin instructies en een éénmalige aanmeldcode. Daarmee kunt u op de website een account aanmaken. De aanmeldcode is 14 dagen geldig. Als de code is verlopen voordat u een account heeft aangemaakt, vraag dan in het UMCG een nieuwe aanmeldcode aan.

Heeft u hulp nodig bij het aanmaken van een account? We helpen u graag bij de aanmeldbalie. Voor het aanmelden en inloggen heeft u een mobiele telefoon nodig, omdat u een SMS met een extra inlogcode krijgt.

U kunt iemand anders toegang geven tot uw online dossier. Dit heet gemachtigdentoegang. Meer hierover leest u hier.

Naar boven

Ik heb geen afspraak in het UMCG, kan ik me wel aanmelden voor mijnUMCG?

Iedere patiënt van het UMCG kan zich aanmelden voor mijnUMCG. Hiervoor kunt u terecht bij één van de aanmeldbalies in het UMCG of in Beatrixoord. Neem een wettelijk legitimatiebewijs en uw mobiele telefoon mee.

Mogelijk wordt uw informatie in mijnUMCG pas zichtbaar na uw eerstvolgende afspraak in het UMCG.

Naar boven

Waarom kan ik niet inloggen met mijn DigiD?

DigiD wordt niet ondersteund door het elektronische patiëntendossier (EPD) van het UMCG. Om de veiligheid van gegevens te garanderen moet u voor mijnUMCG een unieke gebruikersnaam en wachtwoord aanmaken. Daarnaast vindt een extra controle plaats met een eenmalige code die per SMS verzonden wordt. Deze methode voldoet net als DigiD aan de in Nederland geldende beveiligingseisen.

Naar boven

Mijn aanmeldcode werkt niet. Wat moet ik doen?

Probeer de code nog een keer in te vullen. Let op typfouten. Het maakt niet uit of u hoofdletters of kleine letters gebruikt. Om veiligheidsredenen verloopt uw aanmeldcode na 14 dagen. De code kunt u één keer gebruiken. Omdat we het belangrijk vinden zorgvuldig om te gaan met uw gegevens, kunnen we een (nieuwe) aanmeldcode alleen persoonlijk aan u verstrekken als u zelf in het UMCG bent met een geldig legitimatiebewijs.

Naar boven

Kunt u mij een nieuwe aanmeldcode toesturen?

Nee, dit kan helaas niet. We gaan voorzichtig om met uw gegevens. Daarom verstrekken we alleen persoonlijk een aanmeldcode in het UMCG. U moet zich daarvoor legitimeren met een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs).

Naar boven

Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?

Het is handig om uw e-mailadres op te geven, maar niet verplicht. Als we uw e-mailadres hebben, kunnen we u uw gebruikersnaam sturen als u deze vergeten bent. Ook kunt u via e-mail meldingen ontvangen als er nieuwe informatie in mijnUMCG staat. U kunt zelf instellen welke meldingen u wilt ontvangen. De medewerker van de aanmeldbalie vraagt u daarom altijd om uw e-mailadres.

Naar boven

Zijn er algemene voorwaarden voor het gebruik van mijnUMCG?

U kunt de Algemene Voorwaarden hier vinden.

Naar boven

Met wie kan ik contact opnemen als ik meer vragen heb?

U kunt een e-mail sturen naar mijnumcg@umcg.nl, of bellen met de mijnUMCG-helpdesk via (050) 361 61 61.

Naar boven

Waarom zie ik niet alle afspraken in Beatrixoord (Centrum voor Revalidatie)?

Het Centrum voor Revalidatie plant een deel van de afspraken in een ander systeem. Deze afspraken zijn daarom niet zichtbaar in mijnUMCG.

Naar boven

Welke uitslagen kan ik zien en wanneer?

Nadat de uitslag van een onderzoek bekend is, duurt het minimaal 1 week voordat deze zichtbaar is in mijnUMCG. Dit kan ook later zijn, als de behandelaar de uitslag eerst met collega’s of met u wil bespreken. De uitslag van bijvoorbeeld een röntgenfoto ziet u na 2 weken. Van sommige onderzoeken duurt het wat langer voordat de uitslag bekend is. Het duurt dan dus ook langer voordat u deze ziet in mijnUMCG. Een uitslag kan ook veranderen, bijvoorbeeld omdat het laboratorium een onderzoek nog een keer doet. En sommige uitslagen komen in delen binnen.

Niet alle uitslagen staan in mijnUMCG. De uitslagen van de volgende onderzoeken staan er niet in:

  • onderzoeken vóór 2 december 2017,
  • onderzoeken aangevraagd door een zorgverlener buiten het UMCG, zoals uw huisarts,
  • onderzoeken tijdens een opname of verblijf op de spoedeisende hulp (SEH), dialyse, dagbehandeling, radiotherapie, endoscopiecentrum of een functiecentrum,
  • onderzoeken voor wetenschappelijk onderzoek waaraan u meedoet,
  • functieonderzoeken.

Uw behandelaar kan er wel voor kiezen om de uitslagen eerder met u te delen. Als u instelt dat u een melding wilt ontvangen als er nieuwe uitslagen beschikbaar zijn, krijgt u een e-mail op het moment dat de uitslagen voor u klaar staan. U kunt in mijnUMCG bij uw instellingen aangeven welke meldingen u wilt ontvangen.

Naar boven

Worden mijn gegevens van voor 2 december 2017 nog aan mijnUMCG toegevoegd?

Nee. Voor 2 december 2017 werkten zorgprofessionals van het UMCG met verschillende systemen en deels op papier. Als u na 2 december 2017 een afspraak hebt (gehad) worden de gegevens die zijn opgenomen in het elektronisch patiëntendossier tijdens de afspraak gecontroleerd door de arts. Door middel van het elektronisch patiëntendossier worden de gegevens aan u getoond in mijnUMCG. Alle gegevens die dateren van voor 2 december 2017 zijn voor de zorgprofessionals van het UMCG wel inzichtelijk en zijn onderdeel van uw medisch dossier.

Naar boven

Hoe weet ik welke medicijnen veranderd zijn?

Op de pagina Medicijnen onder het tabblad Mijn dossier ziet u alleen de medicijnen waarvan bij het UMCG bekend is dat u ze nu moet gebruiken. Medicijnen die gestopt zijn staan hier niet. Het is mogelijk dat dit overzicht niet juist of onvolledig is, zeker als u medicijnen voorgeschreven krijgt door zorgverleners buiten het UMCG. Ook kan het zijn dat u medicijnen gebruikt die u zonder recept hebt gekocht. Volg altijd de instructies zoals die gegeven zijn door de zorgverlener die de medicijnen heeft voorgeschreven. Klopt het overzicht niet? Geef dit dan bij de volgende afspraak in het UMCG door aan uw behandelaar.

Als u bij de polikliniek of opgenomen bent geweest krijgt u een bezoeksamenvatting mee. Daarin staat een overzicht welke medicijnen door zorgverleners in het UMCG gestopt, gestart of veranderd zijn bij dat bezoek. U vindt de bezoeksamenvatting ook in mijnUMCG, onder het tabblad Afspraken. Kies voor Overzicht afspraken en klik vervolgens op de datum van de afspraak waarover de bezoeksamenvatting gaat. Meestal zal dit uw laatste bezoek aan het UMCG zijn.

Naar boven

Wat moet ik doen als ik informatie zie in mijnUMCG die niet klopt?

De informatie in mijnUMCG komt rechtstreeks uit uw elektronisch patiëntendossier in het UMCG. Als het overzicht dat u ziet niet klopt, geef dit dan bij een volgende afspraak in het UMCG door aan uw behandelaar. Uw informatie wordt bij elk bezoek bijgewerkt in uw dossier.

Naar boven

Kan ik ook inzage krijgen in mijn volledig dossier als ik meer informatie wil dan in mijnUMCG zichtbaar is?

Ja. Als patiënt heeft u recht op inzage in uw dossier. U kunt van uw behandelend arts inzage krijgen in uw eigen medisch dossier. Hiervoor moet u een verzoek indienen bij uw behandelend arts of eventueel het hoofd van de afdeling waar u wordt behandeld.

U kunt ook (een deel van) uw dossier opvragen via vmg@umcg.nl. U krijgt dan een speciaal aanvraagformulier dat u invult, ondertekent en aan ons terugstuurt. Om de door u gewenste medische gegevens zo snel en zo correct mogelijk te kunnen versturen is het belangrijk dat u bij uw aanvraag duidelijk aangeeft welke medische gegevens u wilt ontvangen. U krijgt de kopie van uw medisch dossier vervolgens op papier per aangetekende post op een door u aangegeven adres.

Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van het UMCG. Als u dan nog vragen heeft, kunt u deze ook stellen via vmg@umcg.nl.

Naar boven

Kan ik het medisch dossier van iemand anders bekijken in mijnUMCG?

mijnUMCG is persoonsgebonden en beveiligd. U kunt het dossier bekijken van iemand anders, maar daarvoor heeft u toestemming van de patiënt nodig. Dit heet gemachtigdentoegang. Een gemachtigde hoeft geen patiënt van het UMCG te zijn.

Wilt u voor iemand gemachtigd worden? Of wilt u zelf iemand machtigen? Dan moet u samen naar de aanmeldbalie komen. Ook als u gemachtigd wilt worden voor uw kind. U moet allebei een geldig legitimatiebewijs meenemen. Als u gemachtigdentoegang wilt omdat u voogd, mentor of curator bent, dan moet u dit wettelijk gezag over de patiënt kunnen aantonen.

De machtiging geldt alleen voor mijnUMCG.

Naar boven

Kunnen mijn partner en ik samen één mijnUMCG-account hebben?

Nee, dit kan niet. Medische informatie is vertrouwelijk, en daarom krijgt iedereen een eigen account voor mijnUMCG. U kunt wel elkaar machtigen voor elkaars dossier.

Naar boven

Kan ik de gegevens in mijnUMCG delen met zorgverleners?

Zorgverleners buiten het UMCG kunnen uw gegevens in mijnUMCG niet bekijken. U kunt zo’n zorgverlener, zoals uw huisarts, wel toegang geven tot uw gegevens in mijnUMCG. Dit kan met ShareEverywhere.

U kunt uw gegevens delen tijdens een afspraak met een zorgverlener. Zorg dat u uw inloggegevens voor mijnUMCG meeneemt naar de afspraak. Log daar in op mijnUMCG. Dat kan via de mobiele app MyChart op uw telefoon of tablet, of via de website op uw laptop. Ga in mijnUMCG in het menu ‘Mijn dossier’ naar ‘Mijn dossier delen’. Vul de naam van de zorgverlener in een vraag een code aan. Uw zorgverlener kan daarna éénmalig zelf inloggen op ShareEverywhere.com en zo uw gegevens bekijken.

De code is 5 minuten geldig en kan één keer gebruikt worden. Als de zorgverlener is uitgelogd, kan hij niet meer bij uw gegevens. Voor de zekerheid kunt u de zorgverlener laten uitloggen waar u bij bent, nog tijdens de afspraak.

Naar boven

Hoe moet ik inloggen?

Om in te loggen in mijnUMCG moet u zich eerst aanmelden bij een balie in het UMCG of Beatrixoord. Meer informatie daarover vindt u hier. U maakt zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan waarmee u kunt inloggen. U krijgt telkens als u inlogt een SMS met een extra inlogcode. Hou daarom uw mobiele telefoon bij de hand.

Naar boven

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

U kunt een nieuw wachtwoord aanmaken als u dit bent vergeten. Klik op de link Wachtwoord vergeten?. Deze link staat ook op de inlogpagina van mijnUMCG. Vul ter controle uw gebruikersnaam en geboortedatum in. Als u uw wachtwoord meer dan vijf keer achter elkaar verkeerd invult, wordt uw account om veiligheidsredenen geblokkeerd. U kunt deze blokkade alleen opheffen door u weer persoonlijk in het UMCG te melden.

Naar boven

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?

Klik op de link Gebruikersnaam vergeten?. Deze link staat ook op de inlogpagina van mijnUMCG. Vul ter controle uw eerste voorletter, achternaam (zonder tussenvoegsels) en geboortedatum in. U ontvangt meteen een e-mail met uw gebruikersnaam. Uw e-mailadres moet hiervoor wel bekend zijn bij het UMCG. De medewerker van de aanmeldbalie vraagt u daarom ook altijd om uw e-mailadres.

Als u ook uw wachtwoord bent vergeten, kunt u deze opnieuw instellen via de link Wachtwoord vergeten?. Deze link staat ook op de inlogpagina. Hiervoor heeft u uw gebruikersnaam nodig.

Naar boven

Het lukt niet om mijn gebruikersnaam op te vragen. Wat moet ik doen?

Vul ter controle uw eerste voorletter, achternaam (zonder tussenvoegsels) en geboortedatum in. Uw eerste voorletter is de eerste letter van uw officiële voornaam. Als u (ook) de achternaam van uw partner gebruikt, vult u alleen deze in. Het maakt hierbij niet uit in welke volgorde u beide achternamen gebruikt in uw naamgeving.

Uw e-mailadres moet al bekend zijn bij het UMCG. Staat uw e-mailadres nog niet in mijnUMCG, of weet u niet meer welk e-mailadres u heeft ingevuld? Dan moet u zich persoonlijk met een legitimatiebewijs melden bij de aanmeldbalie in het UMCG of Beatrixoord. We vinden het belangrijk om zeker te weten dat we uw gebruikersnaam aan de juiste persoon geven.

U kunt een eenmaal aangemaakte gebruikersnaam niet meer veranderen.

Naar boven

Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) of mijn wachtwoord wijzigen?

Als u bent ingelogd in mijnUMCG, kunt u bij de instellingen uw wachtwoord, beveiligingsvraag en/of -antwoord wijzigen. U kunt na het aanmaken van uw account uw gebruikersnaam niet meer veranderen.

Een adreswijziging kunt u doorgeven aan de polikliniek waar u onder behandeling bent of via umcg.nl.

Naar boven

Hoe kan ik mijn e-mailadres veranderen?

Onder het tabblad Instellingen kiest u voor Meldingen. U verandert uw e-mailadres door op het potloodje te klikken, het nieuwe e-mailadres in te vullen en daarna op Opslaan te klikken.

Naar boven

Hoe kan ik mijn mobiele telefoonnummer veranderen?

Uw mobiele telefoonnummer kunt u niet zelf veranderen. Een medewerker van de medische administratie van de polikliniek waar u onder behandeling bent, of een medewerker van de mijnUMCG-aanmeldbalie kan het nummer voor u veranderen als u in het UMCG bent.

Naar boven

Hoe veilig is mijnUMCG?

Uw gegevens zijn goed beveiligd in mijnUMCG. Om toegang tot mijnUMCG aan te vragen moet u zich identificeren voordat u persoonlijk een aanmeldcode krijgt. Daarnaast krijgt u elke keer dat u inlogt een extra beveiligingscode via SMS en wordt u automatisch uitgelogd als u meer dan 15 minuten niet actief bent. De toegang voldoet daarmee aan STORK niveau 3.

Naar boven

Hoe gaat het UMCG met mijn gegevens om?

Hoe we dit doen, leest u in ons Privacy statement van het UMCG en de Algemene Voorwaarden van mijnUMCG. Daarnaast moet u zich identificeren bij één van de aanmeldbalies voordat u een aanmeldcode krijgt om een account aan te maken.

Naar boven

Ik ben automatisch uitgelogd. Hoe komt dat?

Als u langer dan 15 minuten de muis of het toetsenbord niet gebruikt, wordt u automatisch uitgelogd. Zo kunnen we uw privacy en uw persoonlijke gegevens goed beschermen. Wij raden u aan altijd uit te loggen wanneer u de computer verlaat, zelfs als dit maar voor korte duur is.

Naar boven

Wat heb ik nodig om mijnUMCG te gebruiken?

Voor het aanmelden en inloggen heeft u een mobiele telefoon nodig. We sturen u namelijk elke keer dat u inlogt een SMS met een unieke code. Verder moet u internet op uw computer (pc of laptop), tablet of smartphone hebben.

Er is voor mijnUMCG ook een app voor iPhone of Android: MyChart. U kunt de app downloaden in Google Play of de App Store. Als u inlogt via de app, heeft u minder mogelijkheden dan via de website.

Naar boven