Fout: Cookies inschakelen om in te loggen in mijnUMCG.

Veelgestelde vragen over mijnUMCG

Inschrijven
Hoe kan ik mij aanmelden en kan dat met DigiD?

Aanmelden kan op werkdagen tussen 8.00 en 16.30 uur bij één van de Inschrijfbalies in het UMCG in de centrale hal of bij ingang Noord, of in Beatrixoord in de centrale hal. De medewerkers van de Inschrijfbalie mogen u alleen persoonlijk een aanmeldbrief geven. Neem een geldig legitimatiebewijs mee. U krijgt een aanmeldbrief met daarin instructies en een éénmalige aanmeldcode. Daarmee kunt u op de website een account aanmaken. De aanmeldcode is 14 dagen geldig. Als de code is verlopen voordat u een account heeft aangemaakt, vraag dan in het UMCG een nieuwe aanmeldcode aan. Voor het aanmelden en inloggen heeft u een mobiele telefoon nodig. U krijgt namelijk elke keer als u inlogt een nieuwe code via sms. Die kunt u één keer gebruiken. Daarmee voldoet het UMCG aan de eisen waaraan inzage in medische gegevens moeten voldoen.
U kunt ook iemand anders toegang geven tot uw online dossier. Dit heet gemachtigdentoegang. Meer hierover leest u hier.

Aanmelden op afstand
Liever vanuit huis een mijnUMCG-account aanvragen? Neem dan contact op met de Digitale Balie. Hier heeft u een pc, telefoon of tablet met camera voor nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand. Neem voor meer informatie contact op met de mijnUMCG Helpdesk via (050) 361 85 39.

Inloggen met DigiD
U kunt nu ook een account aanmaken en inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD.

Mijn aanmeldcode werkt niet. Wat moet ik doen?

Probeer de code nog een keer in te vullen. Let op typfouten. Het maakt niet uit of u hoofdletters of kleine letters gebruikt. Om veiligheidsredenen verloopt uw aanmeldcode na 14 dagen. De code kunt u één keer gebruiken. Omdat we het belangrijk vinden zorgvuldig om te gaan met uw gegevens, kunnen we een (nieuwe) aanmeldcode alleen persoonlijk aan u verstrekken als u zelf in het UMCG bent met een geldig legitimatiebewijs, of via de Digitale Balie. Voor de Digitale Balie heeft u een pc, telefoon of tablet met camera nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand. Neem voor meer informatie contact op met de mijnUMCG Helpdesk via (050) 361 85 39.

Kunt u mij een nieuwe aanmeldcode toesturen?

We gaan voorzichtig om met uw gegevens. Daarom verstrekken we alleen persoonlijk een aanmeldcode in het UMCG of via de Digitale Balie. U moet zich daarvoor legitimeren met een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs). Meer informatie daarover vindt u hier

Waarom moet ik mijn e-mailadres opgeven?

Het is handig om uw e-mailadres op te geven, maar niet verplicht. Als we uw e-mailadres hebben, kunnen we u uw gebruikersnaam sturen als u deze vergeten bent. Ook kunt u via e-mail meldingen ontvangen als er nieuwe informatie in mijnUMCG staat. U kunt zelf instellen welke meldingen u wilt ontvangen. De medewerker van de Inschrijfbalie vraagt u daarom altijd om uw e-mailadres.

Zijn er algemene voorwaarden voor het gebruik van mijnUMCG?

U kunt de Algemene Voorwaarden hier vinden.

Inloggen met DigiD
Wat is DigiD?

DigiD is een afkorting van digitale identiteit. Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. U heeft bijvoorbeeld een DigiD nodig om zaken te regelen bij de overheid, de zorg en uw pensioen. U kunt met DigiD ook inloggen in mijnUMCG. Op de overheidswebsite vindt u meer informatie en uitleg over DigiD. U kunt hier ook uw DigiD aanvragen.

Wat zijn de voorwaarden voor inloggen met DigiD in mijnUMCG?

Voor het inloggen met DigiD in mijnUMCG gelden een paar voorwaarden:

  • u heeft een DigiD
  • u bent patiënt in het UMCG
  • u heeft een BSN en deze is in het UMCG geverifieerd
  • u bent 12 jaar of ouder
  • een eenmalige ID-check van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart binnen DigiD
  • u maakt gebruik van de DigiD-app
Ik log al in met gebruikersnaam en wachtwoord, kan ik dan ook DigiD gebruiken?

Als u al een mijnUMCG-account heeft, dan kunt u nu ook inloggen met DigiD. Ga naar de inlogpagina of open de mobiele app van mijnUMCG. Klik op ‘inloggen met DigiD’. Volg de stappen om toegang tot mijnUMCG te krijgen.

Ik heb nog geen mijnUMCG-account, kan ik dit met DigiD aanmaken?

Bent u patiënt in het UMCG en voldoet u aan de voorwaarden voor inloggen met DigiD? Dan kunt u zelf een account aanmaken. Ga naar de inlogpagina of open de mobiele app van mijnUMCG. Klik op ‘inloggen met DigiD’. Volg de stappen om toegang tot mijnUMCG te krijgen.
Voldoet u niet aan de voorwaarden, maar wilt u wel een mijnUMCG-account? Neem dan contact op met de Digitale Balie. Hier heeft u een pc, telefoon of tablet met camera voor nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand. Neem voor meer informatie contact op met de mijnUMCG Helpdesk via (050) 361 85 39.

Hoe kan ik DigiD aanvragen?

Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen via www.digid.nl. Een filmpje met uitleg over het aanvragen van DigiD vindt u hier.

Hoe activeer ik de DigiD app?

In dit stappenplan wordt precies uitgelegd hoe u de DigiD app kunt activeren en de ID-check uitvoert.

Wat is de ID-check?

Uw gegevens over uw gezondheid zijn privacygevoelig. Daarom is een eenmalige controle (ID-check) van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart nodig. Dit kan eenvoudig met de éénmalige ID-check. Het kan zijn dat u dit al eerder voor een andere organisatie hebt gedaan. Met de DigiD app op uw mobiel met NFC-lezer scant u uw rijbewijs, identiteitskaart of paspoort. Hoe dit werkt en wat u hiervoor nodig heeft, kunt u hier lezen.

Mijn ID-check lukt niet, wat nu?

Wanneer de ID-check niet lukt, kunt u op de site van DigiD kijken wat u zelf nog kunt doen om dit probleem op te lossen.

Aan welke eisen moet mijn telefoon of tablet voldoen om in te kunnen loggen met de DigiD app?

Hier vindt u de eisen waaraan uw tablet of mobiel moet voldoen voor de DigiD-app en de eenmalige ID-check.
Is uw mobiel of tablet geschikt voor inloggen met DigiD, maar lukt het toch niet om in te loggen? Neem dan contact op met de DigiD Helpdesk.
Voldoet u of uw mobiel/tablet niet aan deze voorwaarden? Dan kunt u blijven inloggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw mijnUMCG-account.

Mijn medisch dossier
Wat kan ik met mijnUMCG?

mijnUMCG is uw persoonlijke, online dossier. Uw medische gegevens staan op één plek overzichtelijk bij elkaar. Met deze informatie kunt u uw afspraak in het UMCG voorbereiden en de juiste vragen stellen aan uw behandelaar. In mijnUMCG kunt u delen van uw dossier bekijken. U ziet bijvoorbeeld:

  • uw ziektegeschiedenis,
  • uw operaties,
  • uw medicijnen,
  • uw afspraken en opnames,
  • uitslagen van bijna alle onderzoeken.

Alleen patiëntgegevens die vanaf 2 december 2017 zijn vastgelegd in uw dossier, ziet u in mijnUMCG. Gegevens van voor die tijd blijven voor zorgprofessionals van het UMCG beschikbaar, en blijven onderdeel van uw medisch dossier. Deze worden bewaard volgens de wettelijke bewaartermijn.

mijnUMCG wordt in de loop van de tijd verder gevuld zodra u een afspraak heeft of opgenomen wordt in het UMCG.

Welke uitslagen kan ik zien en wanneer?

Van veel onderzoeken kunt u de uitslagen bekijken, behalve van:

  • onderzoeken vóór 2 december 2017
  • onderzoeken tijdens een verblijf op de afdeling Dialyse, de afdeling Radiotherapie, het Endoscopiecentrum of een functiecentrum vóór 30 augustus 2018
  • onderzoeken tijdens een opname vóór 16 november 2019
  • onderzoeken tijdens een verblijf op de spoedeisende hulp (SEH) of dagbehandeling vóór 16 november 2019
  • onderzoeken aangevraagd door een zorgverlener buiten het UMCG, zoals uw huisarts
  • onderzoeken voor wetenschappelijk onderzoek waaraan u meedoet
  • functieonderzoeken, bijvoorbeeld ECG’s, fietstesten of longfunctiemetingen

Als de uitslag van een onderzoek bekend is, duurt het meestal 1 week voordat deze in mijnUMCG staat. Uw behandelaar heeft zo de tijd om de uitslag eerst met u en eventueel met collega's te bespreken. Het kan ook langer dan een week duren voordat een uitslag in mijnUMCG staat. De uitslag van een röntgenfoto ziet u bijvoorbeeld na 2 weken. Een uitslag kan ook veranderen, bijvoorbeeld omdat het laboratorium een onderzoek nog een keer doet. En sommige uitslagen komen in delen binnen.

U kunt de uitslagen ook eerder zien: binnen een dag nadat ze bekend zijn. Dit gebeurt niet automatisch. U moet dit zelf aangeven. Dit kan op de pagina Voorkeuren. Let op: alleen de patiënt zelf kan dit instellen. Bent u gemachtigde van de patiënt? Dan kunt u uitslagen alleen meteen zien als de patiënt zelf ook mijnUMCG heeft én daar zelf ingesteld heeft dat hij uitslagen meteen wil zien. Dit betekent dus bijvoorbeeld dat u als gemachtigde van een kind jonger dan 12 de uitslagen niet meteen kunt zien.

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de uitslagen niet te bekijken. Bijvoorbeeld omdat u de uitslag liever van uw behandelaar krijgt, omdat deze kan uitleggen wat de uitslag betekent. Een uitslag kan (soms onverwacht) slecht nieuws zijn.

Worden mijn gegevens van voor 2 december 2017 nog aan mijnUMCG toegevoegd?

Nee. Voor 2 december 2017 werkten zorgprofessionals van het UMCG met verschillende systemen en deels op papier. Als u na 2 december 2017 een afspraak hebt (gehad) worden de gegevens die zijn opgenomen in het elektronisch patiëntendossier tijdens de afspraak gecontroleerd door de arts. Door middel van het elektronisch patiëntendossier worden de gegevens aan u getoond in mijnUMCG. Alle gegevens die dateren van voor 2 december 2017 zijn voor de zorgprofessionals van het UMCG wel inzichtelijk en zijn onderdeel van uw medisch dossier.

Hoe weet ik welke medicijnen veranderd zijn?

Op de pagina Medicijnen ziet u alleen de medicijnen waarvan bij het UMCG bekend is dat u ze nu moet gebruiken. Medicijnen die gestopt zijn staan hier niet. Het is mogelijk dat dit overzicht niet juist of onvolledig is, zeker als u medicijnen voorgeschreven krijgt door zorgverleners buiten het UMCG. Ook kan het zijn dat u medicijnen gebruikt die u zonder recept hebt gekocht. Volg altijd de instructies zoals die gegeven zijn door de zorgverlener die de medicijnen heeft voorgeschreven. Klopt het overzicht niet? Geef dit dan bij de volgende afspraak in het UMCG door aan uw behandelaar.

Als u bij de polikliniek of opgenomen bent geweest krijgt u een bezoeksamenvatting mee. Daarin staat een overzicht welke medicijnen door zorgverleners in het UMCG gestopt, gestart of veranderd zijn bij dat bezoek. U vindt de bezoeksamenvatting ook in mijnUMCG. Ga naar Overzicht afspraken en klik vervolgens op de datum van de afspraak waarover de bezoeksamenvatting gaat. Meestal zal dit uw laatste bezoek aan het UMCG zijn.

Wat moet ik doen als ik informatie zie in mijnUMCG die niet klopt?

De informatie in mijnUMCG komt rechtstreeks uit uw elektronisch patiëntendossier in het UMCG. Als het overzicht dat u ziet niet klopt, geef dit dan bij een volgende afspraak in het UMCG door aan uw behandelaar. Uw informatie wordt bij elk bezoek bijgewerkt in uw dossier. U kunt een aantal wijzigingen zelf doen, zoals een allergie toevoegen of een medicijn verwijderen. U kunt deze wijziging dan bespreken met uw behandelaar tijdens het volgende bezoek. Vervolgens kan dit worden veranderd in uw dossier. Ook uw persoonlijke gegevens, zoals uw adres, kunt u zelf bijwerken. Deze wijzigingen worden binnen 2 werkdagen door een registratiemedewerker van het UMCG verwerkt.

U kunt als gemachtigde van een patiënt die ouder is dan 12 jaar geen wijzigingen in de medische gegevens doen.

Kan ik ook inzage krijgen in mijn volledig dossier als ik meer informatie wil dan in mijnUMCG zichtbaar is?

Ja. Als patiënt heeft u recht op inzage in uw dossier. U kunt van uw behandelend arts inzage krijgen in uw eigen medisch dossier. Hiervoor moet u een verzoek indienen bij uw behandelend arts of eventueel het hoofd van de afdeling waar u wordt behandeld.

U kunt ook (een deel van) uw dossier opvragen via vmg@umcg.nl. U krijgt dan een speciaal aanvraagformulier dat u invult, ondertekent en aan ons terugstuurt. Om de door u gewenste medische gegevens zo snel en zo correct mogelijk te kunnen versturen is het belangrijk dat u bij uw aanvraag duidelijk aangeeft welke medische gegevens u wilt ontvangen. U krijgt de kopie van uw medisch dossier vervolgens op papier per aangetekende post op een door u aangegeven adres.

Voor meer informatie verwijzen we u naar de website van het UMCG. Als u dan nog vragen heeft, kunt u deze ook stellen via vmg@umcg.nl.

Waarom is de patiëntenfoto toegevoegd aan mijn dossier?

Een aantal afdelingen doet een test met het toevoegen van patiëntenfoto's aan het dossier. De patiëntenfoto helpt zorgverleners bij het controleren van de identiteit van de patiënt en daarmee bij het voorkomen van verwisseling van dossiers. U kunt zelf uw foto ook in mijnUMCG zien.

Kan ik mijn patiëntenfoto aanpassen of verwijderen via mijnUMCG?

Nee. U kunt de foto in mijnUMCG alleen zien. Als dat nodig is, kunt u een foto opnieuw laten maken of laten verwijderen bij de inschrijfbalie. Voorlopig kan dit alleen nog in Beatrixoord.

Afspraken en berichten
De knop 'Start de video-afspraak' doet het niet. Wat moet ik doen?

De knop is grijs en werkt niet tot 15 minuten voordat de afspraak begint. Vanaf 15 minuten voor de afspraak wordt deze groen (in de app MyChart) of blauw (op de website) en kunt u deelnemen aan de video-afspraak. U moet hiervoor de pagina verversen of naar een ander onderdeel gaan en weer opnieuw naar de afspraak.

Ik krijg geen verbinding met mijn video-afspraak in Internet Explorer. Wat moet ik doen?

Videobellen werkt niet in de internet-browser Internet Explorer. Gebruik een andere browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox. Zorg ook dat deze de laatste update hebben. U kunt de video-afspraak ook doen op een smartphone of tablet via de app MyChart. U kunt de app downloaden in Google Play of de App Store. In de app staan bijna alle onderdelen van mijnUMCG net als op de website, maar een aantal dingen kunnen alleen via de website.

Waar kan ik terecht met vragen over video-afspraken?

U kunt vragen over video-afspraken stellen aan de Videobellen Helplijn via (050) 361 77 05 of videobellen@umcg.nl. De Videobellen Helplijn is geopend op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur. Voor andere vragen over mijnUMCG stuurt u een e-mail naar de helpdesk mijnUMCG via mijnumcg@umcg.nl, of belt u met de mijnUMCG-helpdesk via (050) 361 85 39. Vermeld daarbij altijd uw UMCG-nummer.

Hoe werkt een afspraak maken via mijnUMCG?

Soms kunt u zelf een afspraak maken, afzeggen en verzetten. Dit geldt voor een paar afdelingen en alleen in sommige situaties. U krijgt dan een e-mail. U heeft dan 3 dagen om de afspraak zelf te maken. Daarna maakt de medische administratie een afspraak voor u. Als u zelf een afspraak maakt via mijnUMCG, krijgt u geen brief thuisgestuurd.
Er staat wanneer de afspraak ongeveer moet zijn. Probeer een datum te kiezen die niet te ver na deze datum ligt. Lukt dit niet? Maak dan geen afspraak. De medische administratie regelt dit na 3 dagen voor u. U krijgt dan een brief thuisgestuurd.

Bent u als wettelijk vertegenwoordiger gemachtigde van een patiënt? Dan kunt u een afspraak voor de patiënt maken. Dit is dus voor patiënten jonger dan 12 jaar, en voor wilsonbekwame patiënten. U kunt als gemachtigde van een wilsbekwame patiënt ouder dan 12 jaar geen afspraak maken. De patiënt kan dit dan zelf doen. Alleen als u een afspraak kunt maken voor de patiënt, krijgt u een e-mail en ziet u de pagina Afspraak maken.

Ik krijg een foutmelding als ik een afspraak wil plannen. Wat moet ik doen?

Soms gaat er iets mis bij het maken van afspraken. U krijgt dan een foutmelding dat u de afspraak niet kunt maken. U kunt ons helpen de fout te vinden. Stuur een e-mail aan mijnumcg@umcg.nl, en zet daarin op welke afdeling u een afspraak wilde maken en voor welke datum. Meld daarbij ook uw UMCG-nummer. Wij kunnen dan bekijken waarom u de afspraak niet kon maken.
Krijgt u een melding dat er geen ruimte in de agenda is? Maak de afspraak dan niet. De medische administratie maakt voor u een afspraak.

Hoe werkt het zelf afzeggen of verzetten van een afspraak?

Soms kunt u zelf een afspraak maken, afzeggen en verzetten. Dit geldt voor een paar afdelingen en alleen in sommige situaties. U kunt alleen afspraken afzeggen of verzetten die u ook zelf gemaakt heeft via mijnUMCG. U kunt dit doen tot 3 dagen voor de afspraak. Een afspraak die u heeft afgezegd, kunt u niet zelf opnieuw maken. Als het nodig is, maakt de medische administratie een nieuwe afspraak. Die afspraak kunt u niet via mijnUMCG afzeggen.

Kan ik een bericht sturen aan mijn zorgverlener?

U kunt een bericht sturen aan zorgverleners met wie u in het afgelopen jaar een afspraak heeft gehad. Meestal wordt uw bericht eerst gelezen door de medische administratie. Als het nodig is, stuurt de administratie uw bericht door naar bijvoorbeeld een arts. Zorgverleners kunnen u ook een bericht sturen via mijnUMCG. Als u een bericht krijgt, krijgt u hiervan een melding via e-mail. U kunt de instellingen voor meldingen regelen op de pagina Voorkeuren.
Deze berichten zijn alleen bedoeld voor medische vragen. Stuur geen bericht via mijnUMCG als u dringend hulp nodig heeft. Of als u (nieuwe) klachten heeft waarvoor u nog niet behandeld wordt in het UMCG. Heeft u binnenkort een afspraak? Bedenk dan of uw vraag tot die tijd kan wachten.
Gebruik deze berichten niet bij vragen over een wetenschappelijk studie. U vindt de contactpersonen per studie op de pagina Medisch wetenschappelijk onderzoek.

mijnUMCG voor anderen dan mijzelf
Kan ik het medisch dossier van iemand anders bekijken in mijnUMCG?

mijnUMCG is persoonsgebonden en beveiligd. U kunt het dossier bekijken van iemand anders, maar daarvoor heeft u toestemming van de patiënt nodig. Dit heet gemachtigdentoegang. Een gemachtigde hoeft geen patiënt van het UMCG te zijn. Als gemachtigde heeft u minder mogelijkheden in mijnUMCG dan als patiënt.

Wilt u voor iemand gemachtigd worden? Of wilt u zelf iemand machtigen? Dat kunt u regelen bij de Inschrijfbalie in het UMCG of Beatrixoord. U moet dit samen doen. Ook als u gemachtigd wilt worden voor uw kind. U moet allebei een geldig identiteitsbewijs bij de hand hebben. Als u gemachtigdentoegang wilt omdat u voogd, mentor of curator bent, dan moet u dit wettelijk gezag over de patiënt kunnen aantonen.
Let op: gebruikt u DigiD om in te loggen? Ook dan moet de machtiging via de Inschrijfbalie geregeld worden.

De machtiging geldt alleen voor mijnUMCG.

Kunnen mijn partner en ik samen één mijnUMCG-account hebben?

Nee, dit kan niet. Medische informatie is vertrouwelijk, en daarom krijgt iedereen een eigen account voor mijnUMCG. U kunt wel elkaar machtigen voor elkaars dossier.

Kan ik de gegevens in mijnUMCG delen met zorgverleners?

Zorgverleners buiten het UMCG kunnen uw gegevens in mijnUMCG niet bekijken. U kunt zo’n zorgverlener, zoals uw huisarts, wel toegang geven tot uw gegevens in mijnUMCG. Dit kan met ShareEverywhere.

U kunt uw gegevens delen tijdens een afspraak met een zorgverlener. Zorg dat u uw inloggegevens voor mijnUMCG meeneemt naar de afspraak. Log daar in op mijnUMCG. Dat kan via de mobiele app MyChart op uw telefoon of tablet, of via de website op uw laptop. Zoek in mijnUMCG in het menu naar ‘Eenmalige inzage dossier’. Vul de naam van de zorgverlener in een vraag een code aan. Uw zorgverlener kan daarna éénmalig zelf inloggen op ShareEverywhere.com en zo uw gegevens bekijken. U deelt via ShareEverywhere uw actuele gezondheidsproblemen, voorgeschiedenis, allergieën, medicijnen en uitslagen. Afspraken, berichten en brieven kunt u niet delen.

De code is 1 uur geldig en kan één keer gebruikt worden. Als de zorgverlener is uitgelogd, kan hij niet meer bij uw gegevens. Voor de zekerheid kunt u de zorgverlener laten uitloggen waar u bij bent, nog tijdens de afspraak.

Inloggegevens
Hoe moet ik inloggen?

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD.

Heeft u geen DigiD en nog geen account? Om in te loggen in mijnUMCG moet u zich eerst aanmelden bij een Inschrijfbalie in het UMCG of Beatrixoord, of vanuit huis via de Digitale Balie. Meer informatie daarover vindt u hier. U maakt zelf een gebruikersnaam en wachtwoord aan waarmee u kunt inloggen. U krijgt telkens als u inlogt een sms met een extra inlogcode. Hou daarom uw mobiele telefoon bij de hand.

Mijn account is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Als u uw wachtwoord of de code die u per sms krijgt meer dan vijf keer achter elkaar verkeerd invult, wordt uw account om veiligheidsredenen geblokkeerd. Een medewerker van de helpdesk kan deze blokkade voor u opheffen. U kunt hiervoor bellen met (050) 361 85 39 of e-mailen naar mijnumcg@umcg.nl. Vermeld daarbij altijd uw UMCG-nummer. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur.
Bent u uw wachtwoord vergeten en lukt het niet om een nieuw wachtwoord aan te maken? Dan kunt u uw wachtwoord laten resetten. Dit kan alleen als u zich persoonlijk en met een legitimatiebewijs in het UMCG meldt. Liever vanuit huis een nieuw wachtwoord aanvragen? Neem dan contact op met de Digitale Balie. Hier heeft u een pc, telefoon of tablet met camera voor nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand.

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD. Is uw account geblokkeerd? Dan kunt u ook niet met DigiD inloggen. Neem ook dan contact op met de helpdesk mijnUMCG.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

U kunt een nieuw wachtwoord voor mijnUMCG aanmaken als u dit bent vergeten. Klik op de link Wachtwoord vergeten?. Deze link staat ook op de inlogpagina van mijnUMCG. Vul ter controle uw gebruikersnaam en geboortedatum in. U moet ook de extra beveiligingsvraag beantwoorden. U heeft het antwoord hierop zelf ingevuld tijdens het aanmaken van uw account. U mag maximaal 5 keer proberen de vraag te beantwoorden. Daarna kunt u om veiligheidsredenen niet meer inloggen.
Ook als u uw wachtwoord meer dan vijf keer achter elkaar verkeerd invult, wordt uw wachtwoord om veiligheidsredenen geblokkeerd. U moet dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Lukt dit niet, dan wordt uw account geblokkeerd. Een medewerker van de helpdesk kan deze blokkade voor u opheffen. U kunt hiervoor bellen met (050) 361 85 39 of e-mailen naar mijnumcg@umcg.nl. Vermeld daarbij altijd uw UMCG-nummer. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur.
Lukt het niet om een nieuw wachtwoord aan te maken? Dan kunt u uw wachtwoord laten resetten. Dit kan alleen als u zich persoonlijk en met een legitimatiebewijs in het UMCG meldt. Liever vanuit huis een nieuw wachtwoord aanvragen? Neem dan contact op met de Digitale Balie. Hier heeft u een pc, telefoon of tablet met camera voor nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand.

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD. Bent u uw wachtwoord voor DigiD vergeten? Kijk dan op de website van DigiD.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten. Wat moet ik doen?

Klik op de link Gebruikersnaam vergeten? om uw gebruikersnaam voor mijnUMCG op te vragen. Deze link staat ook op de inlogpagina van mijnUMCG. Vul ter controle uw eerste voorletter, achternaam (zonder tussenvoegsels) en geboortedatum in. U ontvangt meteen een e-mail met uw gebruikersnaam. Uw e-mailadres moet hiervoor wel bekend zijn bij het UMCG. De medewerker van de Inschrijfbalie vraagt u daarom ook altijd om uw e-mailadres.

Als u ook uw wachtwoord bent vergeten, kunt u deze opnieuw instellen via de link Wachtwoord vergeten?. Deze link staat ook op de inlogpagina. Hiervoor heeft u uw gebruikersnaam nodig.

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD. Bent u uw gebruikersnaam voor DigiD vergeten? Kijk dan op de website van DigiD.

Het lukt niet om mijn gebruikersnaam op te vragen. Wat moet ik doen?

Vul ter controle uw eerste voorletter, achternaam (zonder tussenvoegsels) en geboortedatum in. Uw eerste voorletter is de eerste letter van uw officiële voornaam. Als u (ook) de achternaam van uw partner gebruikt, vult u alleen deze in. Het maakt hierbij niet uit in welke volgorde u beide achternamen gebruikt in uw naamgeving.

Uw e-mailadres moet al bekend zijn bij het UMCG. Staat uw e-mailadres nog niet in mijnUMCG, of weet u niet meer welk e-mailadres u heeft ingevuld? Dan moet u zich persoonlijk met een legitimatiebewijs melden bij de Inschrijfbalie in het UMCG of Beatrixoord. We vinden het belangrijk om zeker te weten dat we uw gebruikersnaam aan de juiste persoon geven.
Liever vanuit huis een nieuw wachtwoord aanvragen? Neem dan contact op met de Digitale Balie. Hier heeft u een pc, telefoon of tablet met camera voor nodig. Houd uw legitimatiebewijs bij de hand.

U kunt een eenmaal aangemaakte gebruikersnaam niet meer veranderen.

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD.

Waar kan ik mijn persoonlijke informatie (zoals adresgegevens) of mijn wachtwoord wijzigen?

Als u bent ingelogd in mijnUMCG, kunt u bij de instellingen uw wachtwoord, beveiligingsvraag en/of -antwoord wijzigen. U kunt na het aanmaken van uw account uw gebruikersnaam niet meer veranderen.

Een wijziging in uw adres, telefoonnummer, e-mailadres of contactpersoon kunt u doorgeven op de pagina Persoonlijke gegevens. Wijzigingen worden verwerkt binnen 2 werkdagen. Uw adres wordt alleen veranderd als u dit eerst ook heeft doorgegeven aan uw gemeente. Wacht dus met het doorgeven van een adreswijziging tot u daadwerkelijk verhuisd bent. U krijgt bericht in mijnUMCG als uw wijzigingen zijn doorgevoerd.

Let op: als u uw mobiele telefoonnummer verwijdert of verkeerd aanpast, kunt u niet meer inloggen in mijnUMCG. U moet dan naar het UMCG komen om uw mobiele telefoonnummer weer te laten registreren.

U kunt uw wijziging ook doorgeven aan de polikliniek waar u onder behandeling bent of via umcg.nl.

Veiligheid en privacy
Hoe veilig is mijnUMCG?

Uw gegevens zijn goed beveiligd in mijnUMCG. Om toegang tot mijnUMCG aan te vragen moet u zich identificeren voordat u persoonlijk een aanmeldcode krijgt. Daarnaast krijgt u elke keer dat u inlogt een extra beveiligingscode via sms en wordt u automatisch uitgelogd als u meer dan 10 minuten niet actief bent. De toegang voldoet daarmee aan STORK niveau 3.

Hoe gaat het UMCG met mijn gegevens om?

Hoe we dit doen, leest u in ons Privacy statement van het UMCG en de Algemene Voorwaarden van mijnUMCG. Daarnaast moet u zich identificeren bij één van de Inschrijfbalies voordat u een aanmeldcode krijgt om een account aan te maken.

Ik ben automatisch uitgelogd. Hoe komt dat?

Als u langer dan 10 minuten de muis of het toetsenbord niet gebruikt, wordt u automatisch uitgelogd. Zo kunnen we uw privacy en uw persoonlijke gegevens goed beschermen. Wij raden u aan altijd uit te loggen wanneer u de computer verlaat, zelfs als dit maar voor korte duur is.

Wat heb ik nodig om mijnUMCG te gebruiken?

Voor het aanmelden en inloggen heeft u een mobiele telefoon nodig. We sturen u namelijk elke keer dat u inlogt een sms met een unieke code. Verder moet u internet op uw computer (pc of laptop), tablet of smartphone hebben.

U kunt nu ook inloggen met DigiD. Hiervoor heeft u een mobiele telefoon of tablet nodig met de DigiD-app. Meer informatie hierover vindt u onder Inloggen met DigiD.

Er is voor mijnUMCG ook een app voor iPhone of Android: MyChart. U kunt de app downloaden in Google Play of de App Store. Als u inlogt via de app, heeft u minder mogelijkheden dan via de website.

Informatie en contact
Heeft u een andere vraag?

Stuur een e-mail naar mijnumcg@umcg.nl, of bel met de mijnUMCG-helpdesk via (050) 361 85 39. Vermeld daarbij altijd uw UMCG-nummer. Vragen over video-afspraken kunt u stellen aan de Videobellen Helplijn via (050) 361 77 05 of videobellen@umcg.nl. Beide zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 16.30 uur.